Richting Bergen

...inclusief een beroerde rit

all seasons in one day 15 °C

Woensdag, 21 mei ‘14
Dat zag er niet goed uit vanmorgen. Zwaar bewolkt en ijzig koud. De kachel aan en nog maar een keer omdraaien totdat de ijspegels gesmolten zijn. De bedden moesten weer eens gelucht worden, dus het hele spul naar buiten en over de stoelen en fietsenrek gedrapeerd. Anneke had bij de damestoiletten zomaar een wasmachine ontdekt! Goh! En hij leek nog te werken ook.
Dus werd er was verzameld en in de machine gemikt. Na wat gestoei met de Noorse opschriften begon het spul te draaien. En buiten begon het te regenen. Als een speer alles naar binnen.
Het toilet kreeg een beurt, de vloer werd geschrobd: ons huisje is weer spic en span. Na veel gedoe was de was ook klaar. In de campingtoiletten staat een straalkachel te draaien, waarschijnlijk voor het uitharden van een cementen vloer, maar die kan natuurlijk ook dienst doen als wasdroger!
En het bleef grijs en regenen tot een uur of half vijf. We moesten de benen maar eens strekken.
Een ree kwam over het meertje heen zwemmen naar onze kant en wandelde gezellig het bos in. Wij dus ook maar en wat blijkt? Er is gewoon een elandenpad vlak bij. Wat apart!
Er komt weer een campertje het terrein oprijden, alweer Zwitsers, dit keer zonder kinderen.
En wat denk je? Even later komt er een Duitse caravan-auto combinatie aan tuffen en draait ook z’n pootjes uit! Volle bak hier! (maar niet waar)

Donderdag, 22 mei ‘14
Ongelofelijk vervelend weer, mistig, zwaar bewolkt met af en toe regen. Als het aan mij had gelegen hadden we nog wel een nachtje mogen blijven staan, maar ja, we willen ook nog wel wat andere dingen zien.
Tussen de buien door hebben we alles vertrekklaar gemaakt en om elf uur reden we dan ook. De planning lag zo’n 170 kilometer verder en heette Lofthus Camping in Lofthus. En dat ligt aan de Sorfjorden. Hoe die reis verliep? Hou je vast, dit wordt erg eng. Vanaf Åmot is er de eerste tientallen kilometers niet veel aan de hand. Dan beginnen ze aan de wegen te timmeren en worden we erlangs geleid, maar dan door bakken cement lijkt het wel. Auto en caravan veranderen van kleur. Bij Haukelifjell, dat ligt onder de Hardangervidda, wordt het ineens heel mistig! En heel koud. Het zicht is beroerd en we rijden tussen sneeuwbergen links en rechts maar kunnen niet zien wat er verder is. En dat is natuurlijk jammer. Een enkele keer horen en zien we vagelijk enorme bergen water van de hellingen afdonderen. Overal, als het weer wat opklaart, zien we hoge bergen met veel sneeuw op de toppen en waar wij langs rijden ligt nog veel ijs op de meertjes en poelen. Onderweg zijn allerlei aanwijzingen dat het in de winter een skigebied is, maar nu zit alles hermetisch dicht.
We komen regelmatig in tunnels terecht, waar of helemaal geen licht brandt (dan is ie niet zo lang) of waar heel schaars licht brandt en dat vinden we echt eng rijden. Klotsende oksels en schuim in de bilnaad!
We verlaten de E 134 en vervolgen de weg over de N13. Op de grote wegenkaart staat er tot twee keer toe een rood caravannetje getekend en in de verklaring staat dat het een gevaarlijke weg is voor caravans. Het zal wel meevallen. Daarbij onze caravan is wit! Maar het wordt wel verrekte smal! Vrachtwagens en bussen die ons tegemoet komen minderen vaart en of wij of zij zoeken een iets breder gedeelte om elkaar te kunnen passeren. De spiegels inklappen hoefde nog net niet maar dat scheelde weinig.
De GPS geeft aan dat we van de weg af moeten en we nog twee kilometer van de camping verwijderd zijn. Het worden twee steile en smalle kilometers, maar dan heb je ook wat! In een kersen boomgaard kijk je zo tegen Folgefonn aan, een bergmassief van zo’n 1600 meter hoog! Natuurlijk sneeuw op de toppen! Naar beneden kijkend zie je de Sorfjord en die staat in verbinding met de Hardanger Fjorden. We staan nog niet of het weer draait om naar heerlijke zonneschijn en lekkere temperaturen. Het is een geweldig plekje.
P.S. ik heb een card reader kunnen lenen om foto’s van deze trip op de site te kunnen zetten: ze komen eraan!

Geplaatst door zwit.too 12:51 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (0)

In Noorwegen op pad

.... en wat is het mooi

Zaterdag, 17 mei ‘14 -Constitution Day-
De dag van de grondwet in Noorwegen en dat is tevens een nationale feestdag. Op de camping was het een drukte van belang van ouders met kindertjes die er ook allemaal heel mooi uit moesten zien. Hier zagen we geen nationale klederdracht maar even later bij de bushalte barstte het ervan, een feestelijk gezicht! Iedereen toog kennelijk naar de stad voor allerlei ceremonieën. We hadden andere plannen: weg uit de stad en weg van deze slechte camping die ook nog eens …….
Op een steenworp afstand zagen we op de kaart en in de gidsen een leuk plekje vlak na Drammen. Drammen Camping heet die heel toepasselijk. We hebben nog geen 50 kilometer gereden tot aan de slagboom. Zelf maar een plekje gezocht rekening houdend met a. toiletten in de buurt en b. elektriciteit op kabelafstand. En c.: geef me s.v.p. een plekje waar ik zo oprijd en dat dan de zwit.too helemaal waterpas staat! Mijn gebed werd verhoord: a+b+c = klopt allemaal! De zon schijnt uitbundig en er moest zowaar een korte broek en een korte mouwen polo aan te pas komen. We staan op een keurig geschoren grasveld aan een snelstromende fjord.
Ook hier weer, evenals op Bogstad Camping, enorme caravans. Tabbert, KaBe, Polar en dat soort merken en dan in lengtes tot 10 meter! Allemaal dubbelassers en allemaal met een tank ervoor, want dat sleep je niet weg met een Ford Ka. Ook niet met een Kia, trouwens. Daarnaast staat dat een bovenmodale “gewone” personenauto waarbij je moet denken aan buitenmodel Mercedes, Audi, Range Rover en uitvoeringen van merken die ik nog nooit gezien heb.
Je krijgt het idee dat het Zigeuners zijn, maar daarvoor ziet het er allemaal te netjes uit.
Het blijft raden, want contact, zelfs oogcontact, zit er niet in. Bijzonder.

Zondag, 18 mei ‘14
Wakker worden met een aarzelende zon en met wat wolken op de bergtoppen. Dit belooft een mooie dag te worden. Tijdens de koffie stappen er heel gedecideerd een man en vrouw op ons toe onder het slaken van de kreet: Goede Morgen!
Nou, dan weet je het wel, Nederlanders. Eeuwen geleden geëmigreerd, hard gewerkt, goed verdiend. Maar nu, in hun nadagen, lokt het thuisland weer met o.a. z’n sociale voorzieningen, ziekentoestanden etc. Maar, realistisch genoeg, ze wisten dat Nederland ook niet meer het Nederland is van tig jaar geleden. Zijn vrouw stond aan hem te trekken om weg te gaan (de parkeermeter!) maar hij wilde me nog even de overeenkomsten tussen Stalin, Hitler en Poetin bijbrengen. Toch maar even afgekapt. We kregen wel een leuk advies: doe de Spiraltunnel eens.
Spiraltunnel staat voor een geboorde tunnel die constant linksom draait om z’n eigen as,
Het start op zeeniveau ongeveer en eindigt op 270 meter hoog.
Bij de ingang stonden al een paar auto’s moeilijk te doen om kaartjes te kopen, dus dat beloofde wat. Maar dat viel natuurlijk ook weer mee, want als het apparaat kapot is moet je gewoon de tunnel inrijden. Dat deden we dan ook maar. Kolere, wat was die tunnel slecht verlicht en aardedonker. Nou scheelde het ook dat ik geen lichten aanhad, maar dat terzijde. Toen de lichtjes wel branden was het zicht nog steeds uiterst beroerd. Maar we kwamen zonder kleer- en autoscheuren boven en werden beloond me een fraai utsikt over Drammen. Bovenop volgden we een mooi pad en we genoten van de natuur die hier nog niet zo ver is als in Nederland toen we vertrokken. Er is een Openlucht Museum waar wat oude boerenbedrijven, schuren en werkplaatsen zijn neergezet. Aardig maar niet geweldig. Op naar de auto en de Spiral weer in: het blijft een spectaculair stukje rijden. Op de camping een broodje gegeten en ons aangegord voor een partij zonnebaden. Het is heerlijk weer, volop zon, maar alleen een koude wind. We zijn gewoon een stukje aangeroosterd!

Maandag, 19 mei ‘14
Gisteravond gingen we op tijd naar bed waarna Anneke niet in slaap kon komen en ik zo weg was. Vanmorgen was ik al heel vroeg wakker en kon niet meer in slaap komen. Wat een gedoe met die oudjes! Maar, ondanks al ons slome gedoe, waren we toch even na tienen onderweg. Alweer prachtig weer! Drammen verlaten we via de A134 en vele, vele rotondes later zagen we geen bebouwde gebieden meer. En dat vinden we wel mooi! Via Hokksund naar Kongsberg, dan Notodden. En daar troffen we het eerste Stavkyrkje in Heddal. Heel bijzonder en helemaal gesloten. Morgen gaat ie open, hebben wij weer. Er moet dan nog een stevig stukje gereden worden om bij onze bestemming te komen: Åmot in Telemark Vest. Onderweg genoten we van besneeuwde bergtoppen en klaterende watervallen. Ook langs de weg zagen we nog bulten sneeuw!
Er schijnen ook nog aardig wat wegen afgesloten te zijn: we hebben twee keer waarschuwingsborden gezien.
E&J hadden ons al gewaarschuwd dat de brandstofprijzen op zondag het goedkoopst van de week zijn en dat het daarna hard omhoog gaat. Het bleek te kloppen.
We hebben onze GPS staan op Hyllandsfoss Camping, Drottning Stoylane, Åmot. Het kampeergeld hier is € 19,- per nacht, ook aantrekkelijk.
De camping is volslagen verlaten. We rijden een rondje, vinden een sanitairblok met daarop een bordje dat het gesloten is van 15 tot 30 mei. Maar het water loopt wel, de elektriciteitspaaltjes geven braaf 220 volt en het sanitair gebouwtje blijkt gewoon open te zijn. Zelfs douchen is mogelijk. Volgens de ACSI gids komt de eigenaar twee keer per dag langs om geld op te halen, voor de rest zoek je het maar uit. Het is een geweldig plekje: aan het water en lekker op een horizontaal stukje gras: wij zijn blij! Nee, internet heb ik niet kunnen ontdekken.
Er komt een Zwitserse Mercedes bus met hefdak binnen. Een jong stel met twee kleine kinderen.
Weer even later draait er een donkergroene Rode Kruis bus het veld op…. En rijdt ook weer weg.
10 minuten later is ie weer terug. Blijkt een Nederlander te zijn. Ook maar weer een praatje gemaakt.
Nog iets geleerd: vergeet hoge gemiddelden met rijden. Wij hebben vandaag 186 kilometer gereden in 4,5 uur. Daar zat wel een bezoek aan de Stavkyrkje bij en een koffiestop.

Geplaatst door zwit.too 7:15 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (1)

Van DK naar N

.... cultuur in Oslo

Donderdag, 15 mei ‘14
De wekkers staan om 06:00 uur! Goeie morgen, da’s vroeg. Eerst een half uurtje de kachel aan (=kachelen) en dan er maar uit. Rond acht uur reden we naar de ferryterminal en we waren een van de laatsten. De Stena Saga lag natuurlijk al klaar. Auto en caravan de boot in geschoven, spulletjes bij elkaar gezocht voor een verblijf aan boord waarbij je niet meer naar het autodeck kan. Op Deck 7 vonden we wel een aardig 4 persoonsplekje voor ons tweeën. Om precies 09:00 uur gingen de touwtjes los en draaiden we de haven van Frederik uit. De zon scheen uitbundig en aan bakboord zagen we Skagen voorbij trekken. Een hoop schepen voor anker. Tijd voor koffie/thee vonden we.
Dat kost maar NOK 50,- voor ons beiden! Ik snap nu waarom die oversteek zo goedkoop is! De Denen en de Noren denken duidelijk anders over koffie drinken om half elf ’s morgens: Six Packs Tuborg afgewisseld met Jägermeister, dat werkt ten minste. Slimme jongens.
Lezen, puzzelen, weer een rondjes schip lopen, weer wat nieuws ontdekken: kortom, je verveelt je te pletter. De laatste drie uur vaar je in het Oslo Fjord en dan wordt het uitzicht wat leuker. Jammer dat het juist toen begon te betrekken. Om kwart voor zes stond iedereen toch wel klaar bij de uitgang voor het voetvolk. Wij moesten lager zijn op het autodeck. Eerst wanhopig geprobeerd de verkeerde deur open te maken en daarna uitgevonden dat we nog een deck lager moesten zijn. Daar stond ons Zwit.tootje, geheel en al alleen op ons te wachten! Gas erop, door de douane heen zonder nare vragen, en we storten ons Oslo in. Gelijk de file in en muurvast. De GPS zei dat we links af moesten maar daar hadden de Noren een bord neergezet met verboden voor links af. Maar we waren niet de enige, dus we tuften er gewoon achteraan en dat pakte goed uit. Het is een kleine 15 kilometer naar Bogstad Camping, Oslo, dus daar ben je zo. Op zich best een mooie camping, maar er zijn twee minor problems: er is geen rechte plek te vinden en de prijs is exorbitant. Voor twee nachtjes en twee keer douchen samen mochten we (vooruit) NOK 680,- aftikken. Voor het gevoel: 1 NOK = € 0,12.
€ 81,60 voor twee nachtjes, schandalig!
Ondanks dat we een beetje scheef stonden hebben we wel goed geslapen.
Gereden 19 kilometer en gevaren 404 kilometer en dat alles voor € 59,- en een beetje benzine!

Vrijdag, 16 mei ‘14
We hebben een senioren OV Dagkaart aangeschaft voor NOK 90,- met z’n tweeën. Ik reken het nog één keer voor: € 10,80 voor 24 uur.
Om half elf hadden we de bus te pakken die ons naar de metro zou brengen, die ons weer in de buurt van het Vigeland Parken zou brengen. Slechts een stukje lopen mankeerde er nog aan.
Tsja, en dan kan je er niet meer omheen. Meneer Gustav Vigeland (1870 - 1943) heeft zich in z’n werkzame leven een ongeluk ontworpen, gehakt, geschuurd en gegoten aan een enorme collectie beelden in graniet en brons. Hij heeft vrijwel alles alleen gedaan. Slechts bij het bronsgieten kreeg hij assistentie. Met de Stad Oslo had hij een afspraak dat hij de beelden aan de stad zou schenken in ruil voor kost en inwoning en een bescheiden salaris. Verder stelde hij als eis dat de beelden een heel mooi plaatsje in de stad zouden krijgen in een door hem te ontwerpen park. Laatste eis van zijn kant: het park en de beelden moesten gratis toegankelijk zijn. En zo is het gekomen. We vonden het in een woord fantastisch! Je moet er eens op googelen.
Ik heb er tientallen foto’s gemaakt, maar ik ben een kabeltje en een card reader vergeten. Met andere woorden: zolang we onderweg zijn kan ik geen foto’s op de website zetten: sorry!
Zodra we weer terug zijn (en dat duurt nog wel even) plaats ik ze op de site.
’s Middags naar het centrum geOVt (geopenbaar vervoerd) om vanaf het Rathus een bootje te pakken naar een schiereiland waar een stuk nautische geschiedenis ligt. Hier kun je de Ra II zien met een hele tentoonstelling er om heen, de Fram van Noorse ontdekkingsreiziger Amundsen die als eerste de Noord West Passage voltooide en nog iets ouds, de GJØA, ik ben vergeten wat daar mee aan de hand was. Ik meen, maar weet niet zeker, een soort Vikingschip. De Kon Tiki ligt er ook.
Dat lag daar dus allemaal + het Maritiem Museum. Alles bij elkaar was het vier keer entree en dat vonden we toch een beetje te gortig. Met bus 30 naar de stad terug, bij het Nationaal Theater hopten we op de 32 en die bracht ons zonder omwegen naar Bogstad Camping.
Anneke heeft nog even aan wat knoppen gedraaid en nu is de was ook alweer droog.
’n Cultureel dagje vandaag: heerlijk!

Geplaatst door zwit.too 12:48 Gearchiveerd in Noorwegen Reacties (1)

Het Gat van de Kat

(...het Kattegat dus)

overcast 13 °C

Dinsdag, 13 mei ’14
Vannacht twee dikke buien, maar alles staat nog. Het is doodstil op de camping (als wij onze mond houden) want verder zijn er geen reizigers. We schatten dat ¾ van de beschikbare plaatsen vast verhuurd wordt en dat de rest doortrekkers of deelseizoenplaatsen betreft.
Als er al eens iemand rondloopt kijkt hij/zij strak naar de grond want, oh oh, stel je voor dat het ook nog begint te praten. Dan heb je een uitdaging als Deen!
Overigens lijkt iedere camping wel een showroom van Isabella Voortenten: ’t barst ervan.
Voor de zeilers onder onze lezertjes: een voortent is een extra uitbouw die aan de lange zijde van de caravan gemonteerd wordt. De tent wordt over een stalen/aluminium frame heen getrokken en vervolgens rondom vast gehamerd met haringen. Deze v. wordt aan de caravan vastgemaakt zodra hij op een mooi plekje staat. Let op dit laatste woord: staat. Rijdend kun je hem niet gebruiken!
Na de lunch zijn we naar Frederikshavn gereden om even te kijken waar we overmorgen naar toe moeten rijden om op de juiste ferry te boarden. Gevonden. De stad maar in. We vonden een parkeerplekje bij een supermarkt, zie www.fakta.dk waar dat handig kon zonder penge te betalen.
Door de autovrije hoofdstraat gesjouwd en winkels aanschouwd, Het ziet er gezellig en duur uit, maar dat snappen we . “This is Danmark, my friend”. Door een felle stortbui waren we genoodzaakt een H&M binnen te vluchten. Het is koud en het is nat. Laten we maar terug gaan naar de ZWIT.too, daar is het niet nat en niet koud!

Woensdag, 14 mei ’14
De thermometer gaf vanmorgen in ons hutje 11 graden aan. Dan gaat als een speer de kachel aan en de lapjes weer over ons heen. Maar even een half uurtje wachten, dan is het vast wel warm.
Na ontbijt en koffie de auto in en naar Bangsbo, een plaatsje vlak onder Frederikshavn. Er is een erg mooi park en een botanische tuin. In de mooie oude gebouwen zijn een paar tentoonstellingen, maar daar kwamen we niet voor. De Botaniske Have is heel bijzonder. Planten van over de hele wereld zijn bij elkaar gebracht en tussen en op verticaal ingegraven limestone platen geplant. Ik snap dat je er niets van snapt, maar kijk dan maar eens naar Bangsbo Botaniske Have. Om dit feestje af te maken reden we nog even naar Pikkerbakken, een heuvel van 30 meter hoog waar je een fraai uitzicht hebt op de haven van Frederik.
Wat ik nog niet heb gemeld is dat het wolkenpak langzaam aan het oplossen is en dat de zon lekker schijnt. Nog gekker, toen we eenmaal weer terug waren bij de caravan trok Anneke een korte broek aan! Uit de wind maar in de zon is het heerlijk.
Na vijven genoten we in de zon van onze eerste zonnige sun downer van deze trip.
Daarna maar een lekker dinertje en dessertje en toen weer aan de arbeid. De caravan wordt zover mogelijk klaar gemaakt zodat we morgen ochtend om acht uur kunnen rijden.
Want zo je weet vertrekt de ferry Frederikshavn – Oslo stipt om 09.00 uur.

Geplaatst door zwit.too 11:11 Gearchiveerd in Denemarken Reacties (0)

De Kop van Jut (-land)

.....vlak bij de haven van Frederikshavn

rain 14 °C

Zondag, 11 mei ‘14
Het weer was nog slechter als gisteren dus dat we nou veel zin hadden om ons druk te maken?... Nee!
Een stukje over de camping gesjouwd en tot de conclusie gekomen dat de barbeknoeiende en rokende meute van gisteravond of z’n roes lag uit te slapen of dat ze al naar huis waren vertrokken vanwege het niet geheel koosjere weer. Wij vluchtten ook maar weer achter de denkbeeldige geraniums. Na de lunch in de auto gestapt om toch iets van Horsens te zien. Vanachter het autoraam zag het er allemaal best mooi Deens uit, maar het was even niet aan ons besteed.
Wel vonden we een DIY tankstation die loodvrij 95 verkocht voor DKR 11,14 en dat is nog geen anderhalve euro: vol gooien!
Tjsa, ’t is triest. Maar dit was zo ongeveer het enerverends wat we vandaag meemaakten.
Let the sun come in!

Maandag, 12 mei ‘14
We kregen het voor elkaar om droog weg te komen van de camping en dat voelt dan toch wel weer lekker. We willen (en gaan) naar Frederikshavn in de kop van Jutland. Dat het onderweg begon te regenen hadden we wel verwacht dus dan is de schrik niet zo heftig!
Zeker de eerste paar uur hebben we volop genoten van de knalgele koolzaadvelden. Al helemaal als er eens een straaltje zon op viel: schitterend. Hoe noordelijker hoe minder het werd, maar dit nemen ze ons niet meer af!
De route vandaag liep van Horsens naar Skanderborg, Århus, Randers, Hobro en Aalborg (onder het Limfjorden door) via Sæby naar Frederikshavn. De camping ligt een paar kilometer ter noorden van de havens, dat wordt dus appeltje – eitje om de ferry naar Oslo te pakken a.s. donderdag.
Het heet hier Nordstrand Camping en het ziet er allemaal gelikt uit. Ook hier weer veel vaste (seizoen) plekken waar dus nu niets te doen is vanwege het weer.
We hebben een strandwandelingetje gemaakt, we zitten maar 400 meter van the beach verwijderd.
Een wijds uitzicht over het Kattegat en over de noordelijkste punt van Danske: Skagen.
Maar het goede nieuws is dat het vanaf woensdag beter wordt: minder regenen en meer temperatuur. We moeten alleen nog even door de dinsdag heen: dan wordt het slechtste weer van de week voorspeld.

Geplaatst door zwit.too 1:42 Gearchiveerd in Denemarken Reacties (1)

(Berichten 41 - 45 uit 96) « Pagina .. 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 .. »