van Frankrijk

naar Spanje

Maandag, 8 september ‘14
’t Is mooi geweest in Lodève, we willen verder. We nemen afscheid van alle inmiddels bekenden. We moveren de zwit.too andersom en de auto staat klaar om de dissel te ontvangen. We zeggen Henri, de campingbaas, hartelijk gedag en we rijden. De bedoeling is Capmany en dat is een plaatsje boven Figueres, want daar vind je een uitgebreide verzameling Dali-spullen. Bij www.salvador-dali.org vind je er meer over. Het is net over de Spaanse grens.
Afijn, we zoeven de A75 op richting Béziers. De lucht wordt zwart, er komt een bak regen naar beneden en er is geen weg meer te zien. Ja, een waterweg, die nog wel! Het gas eraf en uit laten rijden, we reden uiteindelijk 50-60 kilometer/uur. Een gek rijdt je met grote snelheid voorbij en anderen remmen of duiken de berm in. Maar ook dit ging weer over en de airco kon weer aan. De temperatuur is boven de 30 graden! Na Béziers is het afgelopen met de A75 en wordt het de D609 of de D6009. En dat sukkelt dan door naar Narbonne. Met –tich rotondes, bar en boos. Dan richting Perpignan over de D900 met –tich rotondes!
Ja hoor, eigen schuld, dikke bult, moet je maar niet tolvrij door Frankrijk willen rijden. Na Boulou klim je de Pyreneeën in en bij le Perthus ga je de grens over naar Spanje. En commerciële activiteiten bij het leven. Het is barstensdruk en de straat is heel smal en de caravan in 2,30 meter breed: lachen. Dan, rijdend over de N-II kom je bij afslag Capmany en daar is de camping les Pedres, hetgeen de “stenen” betekent. “Zoek maar een plekje, ruimte zat en helemaal niet druk”.
We zoeken naar de volgende combinatie: schaduw, niet te ver van toiletten en wasgelegenheid, water en elektriciteit in de buurt. We vonden het en plantten de zwit.too keurig recht onder de olijfbomen. 220 kilometer verder en nog steeds zinderend heet.
Wel rommelt het van het onweer in de verte, maar, zeiden de buren, dat doet het al dagen.
Nou, dit keer pakte het anders uit! Het begint te waaien en te regenen, niet te kort. Nog een paar handen vol hagelstenen erbij en het feest is compleet. Het hemelwater spoelt onder de caravan door en doorweekt ons kleedje voor de caravan. Ach, ’t wordt ook wel weer een keer droog.
Weet je wat zo bijzonder is vandaag? We zijn zo’n 50 jaar geleden naar Spanje gevlogen voor een campingreis. In 2006 zijn we met zeilboot ZWIT naar Spanje gezeild en nu zijn we met de auto en caravan het land in gereden. Leuk, hè?

Dinsdag, 9 september ‘14
Doordat gisteravond de temperatuur zakte van 31 graden naar 23 graden hebben we heerlijk geslapen. Bij het krieken van de zon (nou, iets later) zijn we er weer uit en hebben het plan om naar La Jonquera te gaan voor wat snelle inkopen. En druk dat het daar is, niet te geloven. Je ziet er ook nauwelijks Spaanse nummerplaten, alleen Franse. Wat doen die hier nou allemaal?
Het werd ons rap duidelijk: sterke drank kopen, karretjes vol! We hebben ook even rondgesnuffeld, maar wij zijn niet zo van die high fashion drankjes. Voor de lunch vers stokbrood en wat dingetjes voor het avondeten. Na een verkwikkend middagdutje gingen we weer op pad en alweer richting La Jonquera want we hadden wat designer outlet stores gespot. Geweldig mooie zaken, mooie koopgoot, maar geen interessante dingen die we beslist moesten hebben. Lekker terug naar de heerlijk rustige camping. De buren hebben ondertussen de was en de stoelen onder de luifel gezet, want het begon weer een beetje te spetteren. Hartelijk dank!
Het begon toch nog ietwat harder te regenen maar dat is alleen maar lekker. We hoefden er niet voor naar binnen. Overigens die olijfbomen van gisteren waar we onder staan blijken kurkeiken te zijn. De zwarte bast die je ziet is verbrand in 2012, maar de bomen hebben wel weer gewoon groene bladeren! Morgen naar Salvador Dalí. Let wel, hè, dat streepje op de i.

Geplaatst door zwit.too 11:13 Gearchiveerd in Spanje Reacties (0)

Cultuur opdoen

Cirque Navacelles

Zaterdag, 6 september ‘14
We hebben van Henri documentatie gekregen van deze buurt: Coeur d’Hérault heet het. En via onze buren hoorden we over een mooi meer hier in de buurt en de mooie route er naar toe. Bingo, dat wordt het voor na de siësta. Het is vandaag weer heel lekker, zo’n 28 graden en een wolkenloze hemel. Een zacht briesje verkoelt iets.
Op pad richting Lac du Salagou. De D148 is een leuk kronkelend weggetje wat naar Cartels loopt, daar rechts af en dan kom je bij Celles en sta je aan het meer. Het dorpje Celles is geheel verlaten en er staat een hek omheen. Een beetje macaber gezicht. Maar je kunt hier wel aan het meer komen. Daar gaat ie weer! Anneke MOET in ieder geval met haar voetjes in het water.
Wel eens van Dr. Fish gehoord? Een bedrijf wat in schoonheidswinkels en ook bakken heeft met visjes die je voeten schoon knabbelen. Nou, dat idee hebben ze hier vandaan!
Met tientallen zwommen ze om de voeten van Anna heen en die vond het best een lekker gevoel, dat geknabbel! Dit landschap is overwegend rood getint en volgens de buurman komt dat doordat het bauxiet is. Je kunt er heel mooie vormen in ontdekken. Weer een eindje verder staat met witte steentjes honderden namen in de rode aarde. Dorst, zeiden we. Op naar Clermont l’Herault.
In het centrum vonden we een leuk terrasje en we hebben ons een tijdje vermaakt met mensjes kijken. De terugweg voerde ons over de A75 snel naar Lodève. Het is ondertussen gortheet. In de caravan staat de meter op 30 graden. Dat wordt lang buiten zitten met alles open om af te koelen. Tegen twaalven was het 22 graden, vooruit dan maar.

Zondag, 7 september ‘14
We hadden ons voorgenomen vandaag naar Cirque de Navacelle te gaan. Het is een heel vreemd natuurverschijnsel wat nauwelijks te omschrijven is. Ik doe een poging.
Je hebt een plateau van 500 meter hoog. Daar laat je 5.000 man op los om daarin een gat te graven van (wilde gok) 5 bij 10 kilometer en een halve kilometer diep. De bodem van de gat is dan zo’n 2 bij 3 kilometer. Daar stort je dan in het midden een bult kalkzandsteen 1 bij 1,5 kilometer en 100 meter hoog. Daar omheen leg je een keurig grastapijtje en ziedaar: Cirque de Navacelles. Maar Googelen verklaart alles: www.cirquenavacelles.com
We kozen voor een afsteekroute, de D25. Schoot lekker op, veel rechte stukken en gaan met die banaan. Maar dan kom je bij Navacelles en dan begint het geklauter (op en neer) en gedraai. En dan, en dan… dan sta je bij een restaurant en kun je zo naar beneden kijken naar dit natuurfenomeen! Geweldig. Hapje gegeten en verder maar. Alles naar beneden, naar de bodem van het gat. Parkeren en een stukje rondwandelen in de bloedhitte. Er loopt ook nog een riviertje door (die heet Vis). Het is een fantastische ervaring!
De terugtocht had ik me iets simpeler voorgesteld maar dat viel een stukje tegen. Kronkelige, smalle en saaie weggetjes (we hadden al het moois al gezien) via Blandas, Vissec en Sorbs naar le Caylar en Larzac. Daar konden we de A75 weer pakken naar Lodève en dat schiet wel lekker op! Alvast getankt zodat we morgen zonder tanken onze bestemming halen. In de caravan is het 31 graden, we hebben net gezwommen en ik klots dit artikeltje in elkaar.

Geplaatst door zwit.too 11:52 Gearchiveerd in Frankrijk Reacties (1)

Van Dallet (zonder brillen)

...naar Lodeve (met brillen)

Donderdag, 4 september ‘14
Om 08:30 uur dachten we maar eens te moeten opstaan! Dat onze bestelde baguette er om vijf over negen nog niet was, vonden we een beetje vervelend. Toen Anneke tien minuten later weer een keer ging vragen was het brood gearriveerd. Lekker man, dat verse stokbrood. We hebben wat klussen om onze caravan gedaan en ons absoluut niet gehaast, daar is het weer veel te mooi voor. Ook de lunch hebben we bij de caravan genuttigd en ons over een paar dingen verbaasd op deze camping. Bij voorbeeld: er zitten geen brillen op de toiletpotten, maar wel een briefje er boven dat je vriendelijk verzoekt alles in de pot en niet naast de pot te deponeren! Ook wc-papier werd niet in voorzien. Internet is uitsluitend rond de receptie beschikbaar tegen overlegging van € 5,-. Maar je bent consumptie-plichtig als je op het terras of in het restaurantje wil zitten. Tussen zes en acht uur ’s avonds mag je er geheel niet komen: internettende mensen zouden de etende mensen kunnen storen! Maar voor de rest: wat een geweldig leuke camping!
’s Middag hebben we een wandeling gemaakt naar het plaatsje Dallet waar de camping in ligt. Langs Dallet en de camping stroomt de rivier de Allier waar zowaar ook nog op geraft werd!
Het plaatsje zelf is een drama, echt lelijk met alleen maar beton-gepleisterde huisjes, schuurtjes en ander bouwwerk. We vonden een pad langs de rivier terug naar de camping.
Voorval: er komt een nagelnieuwe, nogal grote camper naast ons staan. Er springen twee jonge mensen uit. Ze installeren de boel en springen op de mountain bikes. We komen ze tegen aan het begin van het dorp. Als wij alweer terug zijn komen zij aan gepeddeld bij hun camper. Ze spoeden zich naar de douches en vragen ons of wij ook zo’n last hebben van de muggen. Zij wel dus. We hebben nog nooit zo snel een camper vertrekklaar gemaakt zien worden.

Vrijdag, 5 september ‘14
Gisteravond al het een en ander voorbereid voor het vertrek vanmorgen. Het haalt nooit wat uit: we komen geen minuut eerder weg. Dus was het weer iets voor tienen dat we van de camping afreden.
In het dorpje Dallet zelf moesten we de eerste weg rechts nemen en die kwam gelijk uit op een monument: een brug ontworpen en gebouwd door M. Eiffel, je weet wel, van die toren in Parijs.
Vanaf Clermont Ferrand zochten we de A75, een tolvrije vierbaansweg die helemaal doorloopt tot aan de Mediterranee. Het zat ons aan alle kanten mee: geen opstoppingen, mooi weer en veel te zien om je heen. Plus het feit dat je lekker door kunt tuffen. Er zitten wel een heel zootje hellingen en dalingen in het parcours, variërend van 6 tot 7,5%. Als je maar tijdig terug schakelt is er niets aan de hand. Nou ja, een tijdje met veel toeren moeten rijden, dat is er aan de hand. Wat ons opviel was dat er geen stijgingspercentages aangegeven werden, alleen afdalingpercentages. Met het verzoek om op motor te remmen! Onderweg een stop gemaakt voor koffie en een stop voor de lunch. We hebben de tolbrug van Millau genomen, dat scheelt een hoop geslinger en geklim door het dal heen. Met caravan kost dat € 10,70. Best veel geld, maar anders verrijd je het wellicht aan benzine.
Om een uur of drie hadden we de camping Les Val, 2000 route du Puech, 34700 te Lodève te pakken.
Henri is de baas en die had een mooi plekje voor ons. We stonden in no time: helemaal goed, niets meer aan doen. Een mooi zwembad (steenkoud) en uitstekend sanitair. WC’s met brillen, haha. Bijna 300 kilometer gereden in prachtig weer. Henri smeerde ons nog een pizza aan zodat Anneke vrijgesteld was van koken!

Geplaatst door zwit.too 11:45 Gearchiveerd in Frankrijk Reacties (0)

Van de regen...

Naa de zonneschijn

Zondag, 31 augustus ‘14
Het bleef dus gewoon regenen, gieten en storten. Tussen de buien door werd de caravan klaar gemaakt voor deze reis. Gistermiddag hebben we hem op de Reeënberg neergezet zodat we sneller en efficiënter konden laden. Bijna alles klaar: de rest zouden we vanmorgen doen.
De wekker om zeven uur en om tien over negen zaten we in de auto. Voor ons lag een geplande trip van 420 kilometer. We zijn bij Schaarsbergen en ik vraag liefdevol of we de paspoorten bij ons hebben. Het antwoord was negatief. Bij Arnhem Noord zijn we gedraaid en weer terug gereden. Anneke bleef bij de caravan en kon nog het een en ander goed opbergen en ik mocht naar onze te koop staande recreatiebungalow lopen om de paspoorten uit de kluis te vissen.
Tien voor tien reden we weer, 28 kilometer voor Jan Doedel gereden. Maar goed, via Nijmegen, Venlo naar Maastricht. Stortbuien onderweg, niet normaal. Het barst van de caravans en de campers. Allemaal met van die grijze koppies en vaak heeft manlief een grijs sikkie. Wij begrijpen dat niet. Moeten ze hun mannelijkheid bewijzen omdat het meer zuidelijk niet lukt? Geen idee.
Ik moest nog even een paar liter tanken in Nederland (€ 1,815) en de tank volgooien deden we in België alwaar het ca 30 cent per liter goedkoper was. Ik snap die protesterende Nederlandse pomphouders wel! Gezellig dwars door Luik, altijd een feestje, maar nu lekker rustig.
We reden een prachtige route over de Hoge Venen langs Barraque Fraiture, dan een stukje richting Bruxelles om bij afslag 25 zuidwaarts te gaan naar de Franse grens. Het doel was camping municipal Mont Olympe in Charleville – Mézières. Een erg leuke camping met grote plaatsen afgescheiden door heggetjes. Het sanitair is een beetje jaren 70 en de prijs jaren 14. Aankomst ong. 15:30 uur. We zochten en vonden een mooi recht stukje en draaiden de Zwit.too er achteruit op. Neuswiel uit en horizontaal zetten en dan de vier pootjes: appeltje – eitje. Tegen zessen werd het een beetje droog en begint de zon te schijnen.

Maandag, 1 september ‘14
Wakker worden met potdichte mist heeft ook wel zijn charmes en het overkwam ons dus vanmorgen. Maar de zon wist al snel de mist weg te branden en de warme vesten en truien werden vervangen door Polo en T-shirt. We kregen het weer voor elkaar: om 2 minuten voor tien reden we!
Prachtig weer was ons deel, de zon scheen uitbundig en een enkel wolkje miskleurde het zwerk.
Goed, op pad dus.
Vanaf Charleville- Mézières ging het richting Reims. Alhoewel dit de Champagnestreek is zagen we geen wijnrankje staan en dat bleef nog zo vele kilometers. Het verbaasde ons. Onze Mia (GPS) stuurde ons gans de verkeerde weg op en we maakten een fraaie omweg. Maar we kwamen toch nog terecht in Châlons-en-Champagne. Van daaruit richting Troyes. We genieten van de vergezichten en het mooie weer. Soms vierbaans wegen, soms tweebaans, maar nooit (tot nu toe) tolwegen.
Na Troyes is het grootste deel tweebaans, daar is niets mis mee, behalve als er twee Nederlandse mini-campertjes voor je rijden die het gaspedaal nog niet hebben gevonden. Wij waren nummer vijf in dat rijtje: er zat nog een Engelse camper en een Engelse caravan tussen. Vreselijk irritant. Franse solo-auto’s probeerden dit treintje voorbij te komen, maar dat viel niet mee. Een Belgische auto zat ons een beetje te jennen met een heel vervelend rijgedrag: dan weer te langzaam en dan weer wegsprinten, lekker. We komen aan in Auxerre en zien heel fraaie bouwwerken. Wij rijden een keer verkeerd maar raken daardoor de twee NL-luizen kwijt. Back on track en we stonden op de Camping municipale d’Auxerre. Het ziet er allemaal redelijk schoon uit. We krijgen een plekje toegewezen en dat lijkt ons wel wat. Een uur later blijkt dat de zon wegzakt achter een partij grote bomen. Shit.
We zitten in korte broek en shirtje aan een drankje als er ineens een kolonie Mazda’s met verschillende caravans het terrein op komt scheuren. Dat was gauw klaar: nr 1 neemt een bocht te krap en z’n caravan dendert tegen een niet gecalculeerde boom aan. Hij donderde bijna om, zo hard ging dat. Nummer twee keek het aan en reed door en nummer drie schatte de hoogte wat verkeerd in en poetste z’n dak met bladeren. Je maakt altijd wat mee op de camping.
Vandaag hebben zo’n 320 kilometer gereden en morgen nemen we een dagje Auxerre want het ziet er heel erg leuk uit.

Dinsdag, 2 september ‘14
We gingen laat aan het ontbijt. De reden was een Wc-deur die vannacht de geest gaf, cq moeilijk deed. Wat was het geval? Het bovenste van de drie scharnieren had het begeven en daardoor draaide de deur moeilijk. Dat werd vannacht pijnlijk duidelijk omdat Anneke aanvankelijk niet uit de WC kon komen. Maar met verkrachte eenden, ehhh, vereende krachten lukte het toch om Anna te bevrijden. Zoiets zit me dan niet lekker en moet asap gerepareerd worden, vandaar het late ontbijt.
Het is ondertussen weer zomertenue weer met een uitbundig schijnende zon.
We hadden begrepen dat naar het centrum van Auxerre het slechts een wandeling van 20 minuten zou zijn en dat was ook zo. Van de camping af, links af. Bij de stoplichten rechtsaf en dan bij l’Yonne weer links af. Een mooie wandeling. Er zat zelfs nog een sluisje in. Weer iets verder was een Office du Tourisme en daar tegenover was een halte van een busje die je vrijelijk kon bestijgen om Auxerre in vogelvlucht te zien. En wij maar denken dat dat een toeristisch trucje was! Mooi mis, rijp en groen stapte in en uit, tassen met boodschappen, het maakte niet uit. Iedereen werd gegroet met “Bonjour Messieurs et Mesdames”. Eén grote familie. We wipten er weer uit bij het beginpunt en begonnen aan onze wandeling door het oude centrum. We liepen tegen de Cathédrale St Eteinne aan en konden naar binnen door een klein, houten deurtje die gevat zat in een heel grote houten deur. Een prachtige kerk met twee zijbeuken en een gemetseld plafond op grote hoogte. Veel gebrandschilderde ramen waarvan er een uitsprong: die van Ste Jeanne d’ Arc: prachtig.
Op het Place de l’Hotel de Ville hebben we een hapje gegeten, lekker in de zon. Via een straatje met schitterende vakwerkhuisjes kwamen we in de Rue de l’Horloge. Een fraaie, sprookjesachtige toren en daarnaast een groot uurwerk. Op de stoepen zagen we steeds koperachtige driehoekjes met een tekening en een tekst: Cadet Roussel. En ja hoor, we komen op een ander pleintje en daar staat een standbeeld van Cadet Roussel, citoyen d’Auxerre. Mooi.
We wilden wel weer terug naar de camping en pakten uitsluitend straatjes die naar beneden liepen. Dan kom je dus vanzelf bij de l’Yonne. Rechts af en je loopt zo naar het Stade d’Auxerre en daarnaast staat de Camping Municipal d’Auxerre.
0 kilometer gereden, een hoop zon gehad en veel gezien: Auxerre is het bezoeken waard.

Woensdag, 3 september ‘14
Of de duvel er mee speelt: om twee minuten voor tien reden we de Camping Municipale d’ Auxerre af! Het was heel eenvoudig om de tolvrije route weer op te pakken want we zaten al aan de goede kant van Auxerre. Zo simpel kan het zijn: via de N191, D977 en de N7 kom je in Nevers. Daar gaat het feest verder over de N7, D2009 en de N9, dat alles richting Clermont Ferrand. Zelfs met aanwijzingen als: “tanken bij supermarkt Gannat of bij rotonde Garzat/supermarkt, tevens een McDonalds voor de broodnodige gratis wifi.” Van dat soort dingen dus.
Maar dan wordt het spannend want dan moet je de beoogde camping zien te vinden! We hebben alles in de buurt gehad! Gepavoiseerde dorpjes, fanfarekorps speciaal aangerukt omdat wij eraan kwamen, kinderkoortjes en toespraken van burgemeesters in alle dorpjes: kortom, we zochten ons de tandjes en MIA dreigde ons allemaal malle weggetjes in te sturen maar uiteindelijk kwamen we toch terecht op de geheel Nederlandse camping Les Ombrages, Rue du Pont de Chateau, F-63111 Dallet, Auvergne (Puy de Dôme). 277 kilometer gereden over een hoop smalle weggetjes, door dorpjes en een paar rotondes. Maar het goede nieuws is dat het weer geweldig is en dat we gewoon in zomertenue rondrijden. Het commentaar van de campingmevrouw was dat ze in 24 jaar nog nooit zo’n slecht hoogseizoen hadden gehad. Het voorseizoen was heel goed geweest, maar het hoogseizoen had slechts drie regenvrije dagen gekend! Geef ons Noorwegen dan maar!

Geplaatst door zwit.too 3:25 Gearchiveerd in Frankrijk Reacties (1)

Wordt het GAUDI ?

Onze najaarstrip zuidwaarts...

Najaarstrip 2014.
Maandag, 18 augustus ’14
We willen al tijden een keer naar Barcelona, met name om de bouwwerken van Gaudi te bekijken.
De Sagrada Família staat hoog op het lijstje! We hebben het over een city trip gehad, maar al snel besloten we er een vakantiebestemming van te maken. Met andere woorden met de caravan er naar toe. Eind van deze maand willen we rijden. We hebben dan ongeveer 6 weken de tijd.
Net even de weerkaarten bekeken (ik lijk wel een zeiler!). Als je rond de Middellandse Zee zit is het overal (Frankrijk, Italië en Spanje) boven de 20 graden.

Woensdag, 27augustus ‘14
Na dagen met veel regen (wat hebben wij een mazzel gehad met onze Noorwegen-trip!) is het vandaag helemaal droog en de temperatuur is een acceptabele 20 graden. Lekker dus.
Morgen gaan we de caravan halen en de dagen erna inruimen en rijklaar maken. Zondag willen we vertrekken en gelijk een lekker stuk Frankrijk in. De informatie over een tolvrije route hebben we bij de hand: we hebben geen haast. In en rondom huis alles zo goed als op orde om er weer een week of zes op uit te trekken. We houden je op de hoogte.

Geplaatst door zwit.too 5:22 Gearchiveerd in Nederland Reacties (1)

(Berichten 16 - 20 uit 96) « Pagina 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 .. »