Van Canal du Midi

...en het oude Carcassonne

overcast 22 °C
Bekijk Naar GAUDI ? op zwit.too's reiskaart.

Dinsdag, 23 september ‘14
Aan de Middellandse Zee kust of iets ten noorden van de Pyreneeën: dat scheelt (’s nachts) een paar graden kwamen we achter. Tot nu toe sliepen we onder alleen een dekbedovertrek, maar vannacht ging er toch even een fleecedekentje bij overheen. Het dekbed zelf hebben we nog niet nodig, maar we hebben wel besloten om vannacht niet meer ALLE ramen wagenwijd open te zetten. Dat zal ook wel schelen.
Nog gekker: we hebben bij het opstaan de elektrieke kachel nog even aan gezet! Wij Watjes!
Vanmorgen kennis gemaakt met de eigenaresse en tevens wat info bekomen, zo ook een wasmachinemuntje. Er moest weer eens gewassen worden en er staat hier zo’n profie supersnelle machine. Ruim voor de lunch hingen er twee waslijnen vol. De zon schijnt volop en de temperatuur is alweer lekker boven de 20 graden. Even het dorp in voor brood en melk. Het plaatsje Villegly stelt niet veel voor, maar heeft wel een kasteel met een mooie kasteeltuin. De laatste is vrij toegankelijk en daar hebben we dus maar even rondgekeken. Ook de plaatselijke wijnboer “Domaine de Villegly” werd met een bezoek vereerd.
Na de lunch even rustig aan en dan op naar het Canal du Midi. Dit is een gegraven verbinding tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee gebouwd in de 17e eeuw door Pierre-Paul Ricket.
We vonden een sluizencomplex van 4 kamers en dat is dan feest voor de Narrow Boats. Een mooi gezicht hoe volslagen leken zich een weg banen door zo’n sluizencomplex. Terug op de camping was de was kurkdroog en wij een beetje koud. Kortom: we hebben weer genoten.
Morgen gaan we naar Carcassonne. Daar zijn we 40 jaren geleden met onze twee kleine zoontjes ook geweest. Memory Lane! Lachen…..!

Woensdag, 24 september ‘14
Vannacht hebben we het dekbed wel over ons heen gehad. En dat was gewoon nodig: ’t is koud ’s nachts. WeerOnLine had het voorspeld: het wordt vandaag wat minder met het weer. Ook de Engelse buurman sprak over buien in de loop van de dag. Maar ja, die heeft een Ipad en dus bleef het droog!
Wij gingen na de koffie gewoon op pad. De zon schijnt maar het waait fanatiek en het is een kouwe wind. We tuften gewoon achter de borden “Carcassonne” aan en kwamen in de stad terecht. We meenden eerst maar eens een glimp op te moeten vangen van de ommuurde stad en dan eens te kijken waar we de auto kwijt konden. De glimp kwam en de vrije parkeerplek ook en wel vlakbij de Narbonnaise Gate en dat is toch wel de belangrijkste ingang. Het VVV kantoor zit hier ook en die verschafte ons een plattegrond. Het is een drukte van belang! Eerst maar eens een stukje wandelen tussen de dubbele stadsmuren. Heel imposant! We konden door de binnenmuur naar de Basilica of Saint-Nazaire (XI – XIV Eeuw). Een grote kerk met de wereld aan gebrandschilderde ramen. Er trad een close harmony groep op met gregoriaans getinte gezangen en dat klonk (ik zou bijna “super” zeggen!) heel erg mooi! Dan begint het struinen door de smalle straatjes. Het barst er van de restaurantjes. Ook souvenirwinkeltjes te over en bij een ervan moest/zou Pinocchio kunnen staan. Na de lunch toch nog maar eens een ander straatje in en BINGO! De mail met foto is al onderweg, Guus en Cilia.
Er moesten nog wat boodschappen gedaan worden en daartoe bezochten we een Inter Marché Hyper. Lekker dwalen tussen alle schappen met leuke en lekkere dingen.
Het stalletje onderweg waar we gisteren heel lekkere appels hebben gekocht was helaas niet aanwezig, jammer. Op naar de camping! Daar staat een bordje “Moulin Ste Anne” en die molen hebben we ook zien staan vanaf de weg. Rijen, rijen en rijden: nee hoor, niet meer te vinden. Maar kijken of we morgen tijd en zin hebben om te gaan wandelen naar die molen!